Et magisk midlertidigt byrum

Et magisk midlertidigt byrum

En af de bærende tanker bag konceptet er at skabe et samlingspunkt midt i byen, hvor en bred og forskelligartet publikumsskare kan mødes på tværs af alder og musikalske præferencer til klassisk musik - midt i vandet og midt i byen – med fri adgang.

Koncerterne foregår på en flydende koncertpram i havnen gennem sommeren: orkesteret er placeret på en pram i havnebassinet og publikum sidder på land med den smukkeste udsigt ud over scene, vand og by i et magisk, midlertidigt byrum. 

Sammen med bådudlejningsfirmaet Goboat ønsker vi med koncerterne at åbne for det blå byrum og at vise byen frem fra vandsiden.

Byrummet som ramme

Koncerterne lader byens akustik danne ramme om musikken samtidig med, at vi lader byens mennesker, bygninger og lyd blive en del af koncertoplevelsen. Og få timer efter er alt ryddet væk og byrummet er tilbage til sin hverdag. 

Vi har specialiseret os i at lave unikke koncerter i det offentlige rum og at udnytte arkitekturen såvel som byrummet. Fx ved at udnyttet det enormt brede lydbillede, som en 100 meter lang trappe giver. Det har resulteret i en storslået og unik lyd, som er sin helt egen, og som ikke findes i nogen koncertsal.

Artist talk

En fast del af vores koncerter er formidling af den klassiske musik. Det sker bl.a. via en indledende talk inden koncertstart. I 20 minutter inden koncerten begynder får publikum en introduktion til programmet, bliver bekendte med en historisk periode, et instrument, eller hører om den optrædendes vej ind i musikken.

Talentudvikling

Vi ønsker med formatet at være en aktiv spiller i talentudviklingen. Således udpeger vi til to af koncerterne særlige talenter inden for den klassiske musik i et underprojekt, vi kalder for Talentordningen. I Talentordningen ønsker vi at give en scene og et dedikeret programpunkt til nye talenter inden for den klassiske musik. De udvalgte ensembler eller solister får 20 minutters spilletid inden koncerten med hovedkunstneren går i gang.

Vores mål med denne nye talentordning er at skubbe fremtidens musikere frem i lyset og at give dem et publikum fra en allerede etableret musikscene. Samtidig er målet at få tidlig fat i de unge talenter fra vækstlaget, at hjælpe dem videre i deres karriere ved bl.a. at give dem spilletid og ved at etablere dialog og kontakt kunstnerne imellem. På dage med Talentordningen går koncerten fra at vare 60 min til at vare 90 min.

Diversitet

Diversitet og en bred repræsentation har altid været et fokus i vores programlægning. Således har vi endnu ikke lagt et program, som ikke har haft mindst 50% kvindelige musikere. Kønsproblematikken er blot én ud af flere skævvridninger i den danske musikbranche – men det er en problematik, som vi som arrangører føler os forpligtiget til at forholde os til, og som vi indtil videre har reageret på hvert år.  

Baggrund

Vi har siden 2016 haft over 50 orkestre og ensembler på vores flydescene og har år for år præsenteret et alsidigt og sprudlende program.

Vi arbejder for at den udøvende kunst og klassiske musikoplevelser kan blive tilgængelig for alle, og derfor har vi sat os for at skabe et format, hvor alle kan få glæde af fællesskabet omkring den klassiske musik.
Koncerterne er sat sat i verden for at skubbe til- og forny den klassiske musik i et format, hvor vi undersøger om selve rammerne for musikken kan have indvirkning på det kunstneriske indhold. 

Vi tænker Klassisk på K… som en modvægt til den polarisering, som vokser sig stadig større i det danske samfund, og som bliver dyrket som aldrig før. Det smukke ved kunst er, at den gør det stik modsatte af at polarisere: den binder mennesker sammen. Det bliver stadig sværere at finde rum, hvor alle dele af samfundet kan mødes i fællesskab. Men det kan man til vores koncerter, og derfor er vi glade for i år at kunne præsentere det flydende format på både Jylland, Fyn og Sjælland.

Holdet bag

Mikkel Borrisholt Grevsen er musiker og komponist. Han er idemanden bag koncerterne og er kunstnerisk leder og producent. Han har siden 2010 arbejdet med at tilgængeliggøre kunst for et publikum, der ikke normalvis møder den. Gennem formatudvikling og som udøvende komponist og musiker formidler han nichegenrer med højt lixtal i tilgængelige rammer.

GoBoat skaber oplevelser på vand i København, Odense og Aarhus, hvor man kan leje de elektriske både på timebasis og opleve byen og havnen fra en ny vinkel. GoBoat åbnede i 2014 og har i dag 20 lokationer på verdensplan - inkl. UK, USA, Australien og Tyskland. GoBoat arbejder med at åbne for det blå byrum - derfor er Klassisk på K det oplagte projekt for GoBoat at deltage i.

Koncerter i København arrangeres af Foreningen Ofelia Plads. Her er Mikkel Borrisholt Grevsen kunstnerisk leder og producent.

Koncerterne i Odense arrangeres i samarbejde med A. Enggaard A/S.

Information

Bag koncerterne står den selvejende institution figur s/i.

Den Selvejende Institution figurs formål er at udøve almenkulturel aktivitet, herunder især at udbrede kendskaben til musik og scenekunst ved at producere, indspille og udgive musik på alle platforme, afholde og spille koncerter, producere og realisere koncerter og scenekunst samt hertil knyttede aktiviteter.

Den faglige baggrund for institutionens virke er bestyrelsens mangeårige arbejde med kultur og scenekunst, herunder forkvinde, Nanna Sofie Bjerre Jelsgaard (producent, Det Kongelige Teater), næstforkvinde Ane Cortzen (arkitekt og tv-vært) samt medlem af bestyrelsen Mikkel Borrisholt Grevsen (komponist/producent).

Mikkel Borrisholt Grevsen

Ane Cortzen

Nanna Sofie Bjerre Jelsgaard

Tak til partnere og støttegivere